Programma van de herdenking op donderdag 15 augustus 2024
Bij het Monument de Wachtende Moeder, Grote Kerkhof in Deventer

Thema : Overdracht, van generatie op generatie

19.00 uur Ontvangst genodigden en belangstellenden met koffie en thee

19.30 uur Opmars Erewacht Scouting President Steyn

19.35 uur Voorwoord door: Joep Walter, voorzitter SIMD

19.40 uur Welkom door Nancy Jouwe namens Molukse & Papoea gemeenschap in Deventer

19.45 uur Toespraak door burgemeester Ron König namens Gemeente Deventer

19.50 uur Voordracht van eigen gedicht door Daniëll Crietee

19.55 uur Muziek: Blijf bij mij Heer – Tinggal Sertaku

20.00 uur Toespraak door Christel Samson, gastspreker

20.05 uur Muzikale omlijsting

20.10 uur Signaal Taptoe (indien mogelijk gaat men staan)
                  2 minuten stilte
                  Signaal voorwaarts
                  Wilhelmus, 1ste en 6de couplet (vlag in top)

20.15 uur Ceremoniemeester Josselien Verhoeve nodigt uit voor het leggen van kransen en bloemen

          - Gemeente Deventer
          - Molukse en Papoea Gemeenschap
          - Stichting Indië Monument Deventer
          - Oud Mariniers COM afdeling Deventer
          - Stichting Veteranen Deventer
          - Stichting Pelita
          - Genodigden en belangstellenden

20.25 uur Muzikale omlijsting

20.30 uur Afsluiting




Uit de 4 mei herdfenking van 2024

Voorwoord door Joep Walter, voorzitter van de Stichting Indië Monument Deventer

 

Dames en heren,

Wij zijn hier vandaag voor de 25e maal verzameld bij het monument “de wachtende moeder” dat in 1999 specifiek is opgericht voor de 14 Deventernaren, die gesneuveld zijn in de Koloniale Oorlog in Indonesië. Dat was in de periode 1945-1949, dus toen W.O. II bij ons al voorbij was.

Na de bevrijding in NL kwam de propaganda-machine op gang. De Indonesiërs moesten bevrijd worden van de wrede Japanners.
En die bevrijders? Wel, die zouden natuurlijk met roem overladen worden. Eerst door de Indonesiërs, en daarna door het thuisfront. De Canadezen en Amerikanen waren het voorbeeld geweest. Zo was het idee. Zo dachten de oorlogsvrijwilligers.

En die jongens uit Deventer hadden zich als Oorlogsvrijwilliger aangemeld. Idealisten waren het, die een mooiere wereld voor ogen hadden na 5 jaar beproevingen in Nederland. Maar zoals dat gaat: het liep een beetje anders.
Wat wisten wij hier, van wat er in Indonesië werkelijk aan de hand was?
In werkelijkheid waren er helemaal geen Japanners meer om te verdrijven.
En wie dat wèl wisten, wilden die waarheid niet accepteren en wimpelden deze weg, want die kwam onhandig uit. Het waren gouden tijden voor de propaganda.

Maar voor de journalistiek was het minder goud wat er blonk. Het slechte dagelijkse nieuws mocht hier niet worden verteld. Uitsluitend de sprookjeskant: het Sprookje van Insulinde dat gered ging worden.

Voor de Japanners waren ze dus te laat, onze idealisten. In de plaats waren gekomen: revolutie en burgeroorlog, en vooral, een onafhankelijkheidsstrijd van de extremisten, zoals de vrijheidsstrijders In Nederland werden genoemd.

Een sprookje? Maar met ruim 6.000 gesneuvelde Nederlanders tot gevolg, en een onbekend veelvoud aan Indonesiërs.
Vele moeders zouden tevergeefs wachten.

Over onze Nationale Nederlandse oorlog uit 1946-1949, de koloniale oorlog, is veel gezwegen. En daarna, in overdaad bijna, is ook alle vuile was buiten gehangen.

De oorlogsvrijwilligers en later ook de dienstplichtige soldaten hadden in het algemeen het beste voor met de Indonesiërs. Ik heb met veteranen gesproken, er vielen mij dingen op:  

  • ze spreken vol liefde over de Indonesiërs
  • Er werden vriendschappen gesloten, er ontstonden relaties.
  • Zij hebben begrip voor de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd.
  • Bij bevel om te schieten, doen ze dat vaak in de lucht.
  • We kunnen lezen over krijgsgevangenen die zeer goed werden behandeld.

Al deze dingen kwamen de legerleiding slecht uit: dit was juist wat ze niét wilde horen.
Soldaten krijgen ook brieven van het thuisfront, waarin ze voor moordenaars worden uitgemaakt. Dat komt hard aan, als je beseft hoe ze er zelf in stonden.

Maar andere veteranen zwegen, waar hun gearchiveerde dagboeken des te luider spraken: namelijk om van hogerhand gedwongen te worden tot wreedheden waarvoor je niet in de wieg bent gelegd.

We zijn hier bijeen, om de gesneuvelden in liefde te herdenken.

Is hun dood voor niets geweest? Ik denk het niet. Althans, dat hoeft niet.

Het is makkelijk om te roepen: nooit meer oorlog. Maar de moeilijkheid is, als dat je zelf raakt.
Ik heb zelf wel geleerd, dat je conflicten om je heen niet meer hoeft te voeden en in kunt ruilen voor de verbinding met de ander.

En juist vanuit de eigen ingrijpende ervaring van verlies, of pijnlijke ervaringen binnen de familie, kun je een zekere kracht putten, om die stappen, “weg van de polarisatie” toch te zetten.

De 14 gevallenen uit Deventer die op het monument genoemd worden, hebben uiteindelijk op Java hun laatste rustplaats gevonden.

Van hen liggen er 9 op de grote erevelden Kembang Koening in Soerabaja, en Menteng Poeloe in Jakarta. In deze beide steden is vandaag eveneens de jaarlijkse herdenking gehouden ter nagedachtenis.

De overige 5 slachtoffers liggen op de velden Pandoe in Bandoeng, en Tjandi in Semarang.

In de sokkel van het beeld bevinden zich 4 urnen met aarde van de betreffende Erevelden.

Het is goed gebruik, om op deze dag steeds één van de Deventer slachtoffers centraal te stellen. Vandaag zal dat zijn Barend Ankersmit, geboren op 5 augustus 1923, en gesneuveld op 12 augustus 1946, een week na zijn 23e verjaardag, en 5 maanden nadat hij op aan land was gegaan. Over de omstandigheden is niets bekend.

De krans zal gelegd worden een jongere telg van de familie en naamgenoot Bob Ankersmit, “oomzegger” van de gesneuvelde Barend. Bob was de ook koosnaam van de Barend van 80 jaar geleden.

Graag wil ik u ook verheugend nieuws geven, namelijk dat de Scouting groep President Steyn, die ons al jaren ondersteunt bij de herdenkingen, het monument nu geadopteerd heeft. Wij denken met ontroering terug aan een moment in de corona-periode, toen publieke herdenkingen niet waren toegestaan. De scouts hebben toen geheel op eigen initiatief een eigen invulling aan de herdenking gegeven.

Vergun mij ten slotte iets te zeggen over verloop van deze korte herdenking:

Zo meteen zal scout Frank Johan van Dijk een gedicht voordragen, daarna hebben we 2 minuten stilte, indien dat kan: graag staande.

De stilte wordt afgesloten met fluitspel door Lea Pijnappels.

Daarna kransleggingen en een bloemstuk:

  • door genoemde Bob Ankersmit namens nabestaanden en bestuur Indiëmonument
  • door Marcel Elferink, loco-burgemeester van Deventer
  • door een afvaardiging van Go Ahead Eagles

Daarna heeft u zelf gelegenheid eventuele bloemen neer te leggen, er staan ook vazen met water.

Ik wens u een mooie herdenking toe


Gediacht van Léon Algra uit de bundel Verborgen Kracht,
zoals voorgedragen door Frank Johan van Dijk


Na oorlogse generatie
Al die stemmen
Al die stemmen
Vanuit het verleden
Al die stemmen
Dringen nog door
Tot in het heden
Al die stemmen
Werden lang
Verdoofd
Al die stemmen
Werden weinig
Gehoord
Of zelfs
Niet altijd geloofd
Al die stemmen
Over pijn en lijden
Vanuit het slachtoffer
Of dader
Wanneer bevrijden
Al die stemmen
Dan toch
In ons hoofd
Worden we ooit
Van die stemmen
Beroofd
Blijft die oorlog
In stemmen
Nog voortleven
Biedt het kansen
Om te overleven
Of zelfs te leven
Al die stemmen
Opgeborgen
Vormen ze
Een schuilplaats
Voor herinneringen
Van morgen
Al die stemmen
Een herinnering
Voor altijd
En blijven toch
Verankerd in
Onze tijd...

 

Programma  van herdenking op 4 mei 2024
Bij Indiëmonument de Wachtende Moeder, Grote Kerkhof Deventer

19.00 Verzamelen bij monument
19.10 Toespraak door Joep Walter, voorzitter Stichting Indië Monument Deventer
19.15 Voordracht gedicht door scout Frank Johan van Dijk
19.18 Moment stilte (staan)
19.20 Muziek door Lea Pijnappels
19.25 Kranslegging en bloemen
 -  door familie Ankersmit namens nabestaanden en Stichting Indië Monument Deventer
 -  door locoburgemeester Marcel Elferink namens gemeente Deventer
 -  neerleggen bloemen door belangstellenden
19.35 Sluiting

 

 

Uit de 15 agustus-herdenking 2023
bij Indiëmonument de Wachtende Moeder, Deventer
Thema: Overdracht

Voorwoord door Mady Schoenmaker
bestuurslid Stichting Indiëmonument

Dank Danny!
Na de opmars van de scouts en “De klanken van de tahori” door Danny Turubassa mag ik u allen hartelijk welkom heten op deze 15e augustus 2023. 
De plek van onze voorzitter Joep Walter, die elk jaar met zijn voorwoord dieper ingaat op feiten rond herdenken van ons verleden, van het einde van een oorlog en hoe wij daarbij stil staan.

In Den Haag en op vele plekken in Nederland vindt nu ook een herdenking plaats.
Vandaag ook op de begraafplaatsen in Indonesië; Tjandi, Kembang Kuning, Menteng Pulo en Pandu. 
In de sokkel van De Wachtende Moeder zit aarde van deze begraafplaatsen, begraafplaatsen waar 14 Deventer jongens, jonge mannen tussen 19 en 33 jaar liggen begraven. Hun namen staan op de sokkel. 

Ik blijf met mijn verhaal dichtbij,  hier op het plein waar wij met z’n allen rond  “De Wachtende Moeder”zitten. De prachtige creatie van de beeldhouwer Karoli Szekeres, altijd aanwezig bij onze herdenkingen en altijd een oogje houdend of de Wachtende Moeder er mooi bij staat. 

Het is 15 augustus 2023

Op 15 augustus 2008 = 15 jaar geleden, vroeg Rosalie Kambong mij hier mijn verhaal vertellen, niet als “kampkind” maar namens al die kinderen die buiten het kamp leefden, vaak onder erbarmelijke omstandigheden, tijdens de bezetting van de Japanners in Ned.Indië. “Buitenkamper’ heette dat. De wachtende Moeder stond toen ook centraal in mijn verhaal.

Vanaf dat moment was ik betrokken bij de Stichting als bestuurslid.

In die 15 jaar hoorde ik veel  gastsprekers met vaak ‘De Wachtende Moeder” vrouw als thema.

In die 15 jaar verloren we ook steeds meer mensen.  Want al die kamp - en buitenkamp kinderen werden ouder. Maar we zagen ook nieuwe jonge gezichten komen, kinderen, kleinkinderen, belangstellenden.

Wij, de laatsten die het nog, al dan niet bewust, hebben meegemaakt komen nog steeds naar de herdenkingen. Ik ken niet al uw namen maar ik weet dat in ons midden kleuters van toen zitten, Wim Bekedam, Pim Buys, Dirk Schoenmaker, peuters/kleuters in de oorlogsjaren, misschien toen te jong om te beseffen, maar bij het ouder worden  bewust van wat onze ouders hebben moeten doormaken. Vaak waren we te laat om te vragen “hoe hebben jullie weten te overleven”.

De volgende generatie of generaties ………..

En dan kom ik bij het thema:

Overdracht -  doorgeven. generaties verbinden 

  •  Het programma zegt dat ik aftredend bestuurslid ben, dat betekent dat ik mijn taak als penningmeester overdraag  aan Josselien Verhoeve, Letterlijk de volgende generatie. Zij zal u als ceremoniemeester door het verdere programma leiden. 
  •  Ik wil graag beginnen met de scouts. Een groep jonge mensen die elk jaar weer klaar staat om  ons bij te staan met hand en span diensten en de erewacht te vormen bij de vlag. Zij wilden graag weten waarom zij hier staan en na uitleg van een paar bestuursleden zijn zij zich ten volle bewust van hun taak. 
  • Gisteren was ik op de herdenking/kumpulan in Lochem waar we hebben mogen genieten van een indrukwekkend programma en, zoals het woord kumpulan zegt “bijeenkomst” met natuurlijk een Indische rijsttafel. Voorzitter Jacqueline Broekhuizen is hier aanwezig.
  • De aanwezigheid van de “jongere” generatie van het Corps Oud mariniers betekent veel voor onze herdenkingen, hun aanwezigheid geeft altijd net het officiële tintje aan deze bijeenkomst.
  • Het programma zegt ook dat dadelijk Geoffrey Birahij spreekt  namens de Molukse en Papoea gemeenschap. Over generaties gesproken :  Hoog in het vaandel van de Molukkers staat: “respect voor ouderen”. Het thema van vorig jaar werd door hen aangedragen:  “Het verhaal doorgeven aan de volgende generaties”.
  • Wethouder, mevrouw Ilse Duursma zal namens de Gemeente spreken. De Gemeente die het 25 jaar geleden de vorige generatie (Jo Goossen en Piet Kempes) mogelijk heeft gemaakt dit monument tot stand te brengen
  • In deze herdenking is de jonge generatie vertegenwoordigd in muziek, gedicht, dans… en  door onze gastspreker Lars Bannink.

We herdenken niet alleen het einde van een oorlog maar ook het verlies van een geboorteland, een land om lief te hebben. 

Ik was te jong om “Tempo doeloe” te ervaren, het was mijn leven. “Oorlog en onrust”, als klein kind weet je niet beter. 

Al die kinderen van toen, wij zijn nu tachtigers en ouder, de jongsten van toen zijn nu de ouderen die het nog hebben meegemaakt. 

- Wij zijn deel van de geschiedenis die “Nederlands Indië” heet. 
- Wij proberen tegen de negatieve/boze geluiden over die tijd met een zwak “ja maar wij hielden/wij houden van dat land dat niet meer bestaat maar nog wel in ons doorleeft. 

Ik wil niet nostalgisch omkijken, we staan hier verbonden door een verloren generatie, deze jongens kregen geen tijd om oud te worden. 

Ik hoop dat deze plek nog lang zal bestaan als plek van verbondenheid met toen en met elkaar. 

Na 15 jaar in het bestuur is het voor mij tijd om het stokje door te geven aan de volgende generatie. En dat doe ik vol vertrouwen want ook in het bestuur staat de volgende generatie klaar om in de toekomst de herdenkingen te laten plaats vinden.  

Joep,  Peter, Josselien, Angelique: voor mij zal dit de plek blijven waar ik elk jaar terug kom.  


Toespraak van gastspreker Lars Bannink
voorzitter Stichting Herdenking Birma-Siam Spoorweg en Pakan Baroe Spoorweg

Mijn opa vertelde over zijn jeugd.
Over hoe hij als kleine jongen op een rubberplantage opgroeide ergens aan de voet van de Bromo, in Oost-Java. Geboren in het oude plantersziekenhuis – dat de naam De Lavalette-kliniek droeg – begon zijn leven in de Tempo Doeloe in 1921. Een plek die hij de rest van zijn leven als zijn thuis zou beschouwen. Hij vertelde over het moment dat hij zijn eerste fietsje kreeg – een echte Fongers. En hij vertelde dan vooral hoe hij hiermee op avontuur ging, en daardoor de schoollessen van zijn moeder net mistte. 

In januari 1923, duizenden kilometers verderop, in het ziekenhuisje van Petumbukan vlak bij de rubberonderneming Klein Soengai Karang, op Sumatra,
werd mijn oma geboren. De jaren die volgenden verhuisden zij verschillende keren naar andere ondernemingen, totdat ze in ‘31 aankwamen bij de onderneming Nijkerk.
Ook mijn opa en zijn familie, die naast zijn ouders bestond uit zijn twee jaar oudere broer en grote vriend Dick en Hero, hun trouwe viervoeter, verhuisden. Zij gingen naar de koffie-en rubberplantage Soember Gesing. Zo nieuwsgierig als hij was, betekende dit nóg meer avonturen met zijn fiets.
En de lessen… nou, die kwamen daardoor een beetje in de knel.

Mijn opa vertelde dat er vanuit hogere hand – zijn pappie en mammie dus – besloten was dat ook hij naar een echte school moest gaan. Zo gebeurde. 
In 1935 trokken mijn oma en haar broer, Frits, voor het eerst naar Nederland waar ze in Zutphen naar de HBS gingen. Maar omdat in 1939 de oorlog uitbrak, vertrokken ze met de Johan van Oldenbarnevelt weer richting Klein Soengai Karang. Hier was het nog vredig en dus gingen zij verder op de HBS in Medan. Ook voor mijn opa kwam de HBS in beeld. Verschillende kosthuizen volgden. Eerst een jaar in Tiel en daarna in Malang. Zijn gelukkigste tijd, zo vertelde hij. Totdat in 1941 de oorlog ook in de Oost uitbrak.

Vele jonge militairen werden krijgsgevangene gemaakt en tewerkgesteld aan de Birma-Siam spoorweg, die later één van de Dodenspoorwegen werd genoemd. Over een traject van 415 kilometer, telde elke biels een dode. Elke dag, over een periode van drieënhalf jaar stierven er gemiddeld 75 gevangenen. Opa kon er uren over vertellen. Mijn oma werd gevangengenomen en kwam samen met haar moeder in het Vrouwenkamp Halmaheira terecht. Haar moeder kwam vanaf de eerste dag in een psychose. Zij, als jong achttienjarig meisje, kreeg de last van twee levens te dragen.
Haar broer Frits werd ook tewerkgesteld aan de Birma-Siam spoorweg. Haar vader werd gevangengenomen door de Kempeitai, ondervraagd, gemarteld en kreeg uiteindelijk een gevangenisstraf van 15 jaar wegens de verdenking op spionage tegen de Japanners. In juli 1945 – wat later een maand voor de bevrijding bleek te zijn – kwam hij te overlijden. Zij hebben elkaar nooit meer gezien.

Mijn oma vertelde vooral feitelijkheden. Totdat mijn moeder, en later ook mijn tweelingzus, onze reis naar Sumatra voorbereidde in 2017. Ze begon steeds meer te vertellen. Over de fijne periode van Tempo Doeloe, maar ook over haar ervaringen in de Vrouwenkampen. Hoe ze met vele vrouwen en kinderen opgepropt in kleine huisjes leefden. Soms wel 70 per huisje, 15 per kamer, en op de gang. Soms uren op appel moesten staan. Het dagelijkse zware werk in de keuken en het zware gesjouw met het eten naar die keukens. Ze vertelde hoe vrouwen mishandeld werden, en ook vermoord.

Wat de reden was dat ze meer begon te vertellen, weet ik niet precies. Misschien was het moment dat wij haar leven 'bezochten’ op Sumatra het moment dat ze zeker wist dat wij haar verhaal echt wilde horen. Misschien kreeg ze meer rust omdat ze door hun verhuizing minder voor het grote huis en mijn opa hoefde te zorgen. Misschien is het zoals Onno Sinke vorig jaar bij deze herdenking zei: ‘Wannéer een verhaal verteld kan worden, hangt ook af van de timing. Van een andere generatie.’ En het bleef niet bij een verhaal.

Ze is vreugdevol en geniet meer dan ook intens van het leven, van haar familie en vrienden. En hoewel ze ruim 100 is - net als mijn opa 1,5 jaar geleden - en dus veel van haar vrienden al zijn overleden, haalt ze met iedereen grapjes uit en bruist ze nog steeds van de levenslust. Het stelt haar in staat om telkens weer verhalen te vertellen die wij nog nooit hebben gehoord.

En niet alleen mijn opa en oma hebben hun verhalen, maar ook u en alle honderdduizenden slachtoffers hebben hun eigen verhaal. Een verhaal dat in verbale en vaker nog in non-verbale zin door onze families heen sijpelt. Deze verhalen verdienen het om gehoord te worden. Om te worden doorverteld. Simpelweg omdat ieder verhaal ertoe doet.

Al deze verhalen, verdienen het om te worden overgedragen.

Dank u wel

 

 

 

 

 

 

HERDENKING van 4 mei 2022.

 

 4 mei 2022 001  4 mei 2022 002
 4 mei 2022 003  4 mei 2022 005
 4 mei 2022 004  

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Jaarlijkse herdenking 4 mei

De 4 mei herdenking is speciaal bedoeld voor de Deventer slachtoffers van de oorlog in Oost-Azië, 1942-1949. Voor hen is dit monument ook opgericht. Het actuele programma van de herdenking staat hiernaast.

In deze herdenking werken wij nauw samen met het 4 mei comité Deventer. Bij alle oorlogsmonumenten hebben voorafgaand aan de centrale herdenking op het Grote Kerkhof kleinere herdenkingen plaats met een speciaal thema. Zo ook bij indische monument De Wachtende Moeder, waar uiteraard het Indische/Indonesische aspect leidend is.

De herdenking is vrij sober van opzet, evenwel zonder de Deventer gevallenen uit de 2e wereldoorlog tekort te doen.

De 4-mei herdenking begint steeds om 19.10. Gewoonlijk spreekt de voorzitter de aanwezigen toe over die bizarre tijd waarin het zelfbeschikkingsrecht van de Indonesiërs nog niet vanzelfsprekend was. Er zijn 2 minuten stilte en er zijn krans- en bloemleggingen. Na afloop worden de bezoekers uitgenodigd mee te lopen naar het het Verzetsmonument tegenover het stadhuis.

Kort na 19.30 is de herdenking afgelopen

 

 

Jaarlijkse herdenking 15 augustus

Jaarlijks op 15 augustus vindt er een uitgebreide herdenking plaats van de Nederlandse en Molukse slachtoffers van de oorlog in Oost-Azië. Het actuele programma staat hiernaast.

Vaak is er een landelijk thema. Dat nemen wij dan over. Als er geen landelijk thema is, kiezen we een eigen thema.
De herdenking hebben enkele jaren terug van de morgen naar we naar de avond verplaatst om ook jongeren en werkenden een kans te geven deze herdenking bij te wonen.
In 2022 hebben we als eigen thema gekozen: Het verhaal moet verteld worden. Zonder het verhaal verliest de herdenking uiteindelijk zijn kern. Jongeren weten niet meer waar het om ging. Dit jaar willen we vooral het verhaal van de Molukkers en het 'Verhaal achter het verhaal" een kans geven: de weggemoffelde geschiedenis van de Koloniale oorlog, 1946-1949. Zonder met de vinger te gaan wijzen!

De herdenkingen beginnen steeds om 19.30 u en duren circa een uur. We willen een herkenbaar stramien bieden waarin de 15 augustus-herdenkingen plaatsvinden. Daarbij hoort ook altijd een gastspreker. Centraal staanj de vlagceremonie, de 2 minuten stilte, het WIlhelmus en de krans- en bloemleggingen. De Molukse gemeenschap en de Papoea-gemeenschap in Deventer hebben in deze herdenking een eigen aandeel.